1914 - Τα αθεϊκά του Βόλου

Πρωτεύουσες καρτέλες

Τα γεγονότα των λεγόμενων "αθεϊκών" του Βόλου ξεκίνησαν από την αντίδραση στο Ανώτερο Παρθεναγωγείο του Βόλου, το οποίο κατηγορούνταν ως "άντρο" ανηθικότητας και κέντρο των "μαλλιαρών" (δηλ. δημοτικιστών), που θεωρούνταν εχθροί της θρησκείας.

Τα "αθεϊκά" εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο του διχασμού που ξεσπά γύρω από το γλωσσικό ζήτημα μεταξύ δημοτικιστών και οπαδών της καθαρεύουσας, με την ισχυρή συμμετοχή της Εκκλησίας υπέρ των δεύτερων. Στο πλαίσιο αυτό ανακαλύπτονται και στο Βόλο οι "εχθροί" της πολιτείας, της θρησκείας και της οικογένειας στους κύκλους των μορφωμένων και των εργατών, οι οποίοι δραστηριοποιούνταν δυναμικά εκείνη την εποχή. Έτσι, εκτός από το Παρθεναγωγείο, κλείνει το Εργατικό Κέντρο Βόλου, ενώ διώκονται ποινικά για "αθεϊσμό" 21 άτομα. Η ετυμηγορία της δίκης του Ναυπλίου, το 1914, ήταν αθωωτική για όλους τους κατηγορούμενους, ανακόπηκε ωστόσο η προοδευτική κοινωνική δράση τόσο του Παρθεναγωγείου του Βόλου όσο και του Εργατικού Κέντρου. ("Βόλος, ένας αιώνας. Από την ένταξη στο ελληνικό κράτος (1881) έως τους σεισμούς (1955)", Εκδόσεις Βόλος, Βόλος 1999, σ. 166).

Κατηγορούμενοι και συνήγοροι στη δίκη των Αθεϊκών. Όρθιοι από αριστερά: Δημ. Σαράτσης, Κ. Χειρογιώργος, Αλ. Δελμούζος, Δ. Μπιτσιάνης και Σάββας Ραφαήλ. Καθισμένοι οι συνήγοροι: Ν. Γάτσος, Κων. Τριανταφυλλόπουλος και Γ. Πετρίδης. Κολιού, Οι ρίζες του εργατικού κινήματος
Ο δημοσιογράφος Δημοσθένης Κούρτοβικ. Ο Κούρτοβικ υπήρξε ένας από τους βασικούς υποκινητές των Αθεϊκών. Κολιού, Οι ρίζες του εργατικού κινήματος
'Ο ΤΗΝ ΑΘΕΪΑΝ ΕΝ ΒΟΛΩ ΔΙΔΑΞΑΣ', σχέδιο με μολύβι. Χαρίτος, Χ.Γ. Το παρθεναγωγείο του Βόλου, τομ. Α', σ. 306.